• Leen

Geen stress op maandagmorgen

De appel valt niet ver van de boom. Net zoals hun ouders zijn onze dochters dus allesbehalve ochtendmensen. In de vooravond worden ze daarentegen zwienewild. Zouden dat ook in genen zitten?


We blijven dus met z'n allen liever nog efkes liggen in plaats van onmiddellijk op te staan.

Waarom is dat snoozen toch ook zo verleidelijk?

En waarom zijn onze slaapkopjes 's morgens toch zo'n monstertjes?


Dat blijven liggen in combinatie met mopperende meisjes zorgt meteen voor stress tijdens de ochtendspits. Want we mogen niet te laat komen op school!


We kennen onszelf ondertussen al een beetje.

Dus proberen we die stress te vermijden 's ochtends.

Hiervoor werkten we enkele slimme hacks uit.

Nee, het lukt ons niet elke dag om de dag stressvrij te starten.

Maar de dagen dat we het toepassen zijn wel erg succesvol.

We moeten er ook bij vermelden dat structuur heel hard helpt bij ons.



  1. Leg samen de kleren klaar. Om gemopper over een zomerkleedje bij vriestemperaturen te vermijden, kiezen we samen met Flore 's avonds haar kleren voor de volgende dag. Ze krijgt wel inspraak. Maar de volgende ochtend doet ze dus gewoon aan wat in haar mandje ligt.

  2. Volg het ochtend stappenplan Toen Flore nog kleiner was, maakten we een ochtendschema voor haar. Zo probeerden we haar wat structuur aan te leren. Het schema hing op in de badkamer. Zo kon ze goed volgen wat ze moest doen. Download het schema hier, als het jullie ook kan helpen.

  3. Maak 's avonds de brooddoos. Lise eet 's middags warm in haar leefgroep. Flore eet boterhammen op school. Dus deze maken we het liefst de avond voordien al klaar. Hier heeft ze dan minder keuze in. Zo leren we haar van alles eten.

  4. Controleer 's avonds de rugzakjes. Om de volgende dag niet voor verrassingen te staan, controleren we de rugzakjes meteen bij thuiskomst na school. Zo weten we meteen als er nog iets op school is achtergebleven. Soms ontdekken we ook leuke knutselwerkjes, een broekje voor de was of een schoolfactuur.

  5. Kook volgens je weekmenu. Tijdens het weekend - wanneer we iets meer tijd hebben - stellen we samen een weekmenu op voor de komende week. Dat is niet alleen handig om gestructureerd boodschappen te doen. Ons eerdere denkwerk zorgt ook voor enorme rust na een drukke dag school. Download hier onze weekmenu-template.

  6. Dek 's avonds al de ontbijttafel. Wanneer we er nog fut voor hebben (en daar zijn we dan ´s morgens wel heel blij om) zetten we de ontbijttafel al klaar. Voetjes onder tafel, producten uit koelkast nemen en smullen!!

  7. Zorg voor structuur en variatie bij het ontbijt. Ontbijtmuffins op maandag, havermoutpap op woensdag en muesli op vrijdag zorgen ervoor dat onze kinderen niet elke ochtend als chocomonsters de deur uitgaan. Voor we deze structuur invoerden, hadden we trouwens een vaste dag per ochtendbeleg. Ook dat deden we om elke ochtend choco te vermijden. Moeten we misschien terug invoeren?

Ziezo, met deze tips krijgt Blue Monday bij ons geen schijn van kans.

Heb je zelf nog tips? Deel ze dan zeker in de reacties.

230 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven