• Ruben

Naar een leven zonder auto in 4 stappen

Bijgewerkt op: 29 nov. 2021

Toen we onze bakfiets aankochten, noemden we die al lachend onze tweede auto. Ondertussen zijn we 6 jaar verder en promoveerden we deze handige tweewieler tot het voornaamste vervoersmiddel van ons gezin. Sinds begin november hebben we niet langer een auto op onze oprit staan.

Dat dit allesbehalve een impulsieve beslissing was, word je hieronder ongetwijfeld duidelijk. Het al dan niet behouden van onze gezinswagen heeft ons ondertussen al meerdere jaren beziggehouden. Maar wat zijn we blij dat we uiteindelijk de knoop hebben doorgehakt.


Stap 1: Welke vrijheid biedt een auto (niet)?

Een eigen auto, dat is toch de ultieme vrijheid!? Ook wij waren ooit van deze opvatting overtuigd. Niet langer afhankelijk zijn van andere chauffeurs om ergens te geraken, dat was het hoogste goed om na te streven.


Toch werd het ons beetje bij beetje duidelijk dat deze medaille ook een andere kant had die helemaal niet zo blonk. Wie al eens langs aanschuivende auto's doorheen de ochtendspits is gefietst, kan ongetwijfeld beamen dat de lucht daar allesbehalve gezond is. Los van de luchtvervuiling betekent de uitstoot van de niet-elektrische wagens ook een ramp voor ons klimaat. Dagelijks dumpen benzine- en dieselmotoren tonnen CO2 in onze atmosfeer!


Als jonge chauffeurs voelden we ook in onze portefeuille de impact van het bezitten van een eigen wagen. Kosten als belasting, verzekering, onderhoud en brandstof wogen enorm zwaar door. Keer op keer stonden we versteld van de grote hap die deze kosten uit ons budget namen. En dat allemaal onder het mom van de ultieme vrijheid.


Door onze verhuis naar Brugge raakte de auto steeds meer in onbruik. Als bewoners van de stadsrand ervaarden we dat de fiets een interessanter vervoersmiddel was om ons in en rond de stad te verplaatsen. Niet alleen konden we op die manier files vermijden in het stadscentrum. Ook parkeerstress stond op die manier niet in ons woordenboek.


Al deze inzichten zorgden er voor dat we onze auto eigenlijk steeds meer in de garage lieten staan. Omdat we ook in de buurt werkten, konden we ook dat met de fiets doen. Voor het eerst rees toen al de vraag: kan het ook anders?



Stap 2: Keuze voor bakfiets als tweede auto

Onze keuze om steeds meer de fiets te nemen werd steeds vanzelfsprekender. We daagden onszelf ook uit om voor afstanden onder de 7 kilometer de auto te laten staan. Hiervoor lieten we ons inspireren door de campagne van de 7km-club. Bij momenten was deze keuze een echte uitdaging, zeker wanneer het weer wat minder was of wanneer we veel bagage te vervoeren hadden.


Met onze gezinsuitbreiding in het vooruitzicht kwam er dus heel fragiele bagage bij om mee te nemen op de fiets. Daarom beslisten we om in plaats van de klassieke pamperrekening een bakfietsrekening te openen.

Op die manier kon iedereen die dat wou bijdragen aan een gezonde toekomst voor Flore. Als een prinses zou ze overal rondgebracht worden op de eerste rij van onze bakfiets.


We kozen bewust voor het beste model op de markt, omdat we op die manier een duurzame aankoop wilden doen. Zo kreeg de Urban Arrow Family in 2016 ook een volwaardige plaats in onze fietsenstalling.


Ondertussen rijdt Flore zelf met haar eerste fiets naar school en heeft onze elektrische bakfiets meer dan 16.000 km op de teller. Het hoeft dus geen betoog dat deze fiets z'n nut al meer dan eens heeft bewezen. Er gaat geen dag voorbij waarbij de bak niet is gevuld met kinderen, boodschappen of andere spullen om te vervoeren.


Zowel voor dagelijkse ritjes als voor uitstapjes blijkt onze bakfiets het ideale vervoersmiddel. De elektrische ondersteuning en regenhoes nemen alvast twee drempels weg die ons anders misschien voor de auto zouden doen kiezen.


Stap 3: Hoeveel gebruiken we onze auto eigenlijk?

Delen is het nieuwe hebben. Met dit idee in ons achterhoofd verhuisden we naar ons cohousing project. Wat we niet dagelijks nodig hebben, kunnen we even goed met elkaar delen. Naast een grote tuin, een paviljoen met logeerkamers en een speelbos zouden we in de toekomst dus ook onze auto's kunnen delen. Dit vooruitzicht leek ons de ideale oplossing voor de weinige momenten waarop we onze auto gebruikten.


Toen we in de zomer van 2020 introkken in ons nieuwe huis hadden we onze auto bijzonder intensief gebruikt. Om het met de woorden van onze toenmalige buurman te zeggen: het was precies een werfcamionette. Ook tijdens de zomermaanden plaatsten we nog heel wat extra kilometers op de teller tijdens onze roadtrip door Frankrijk en Zwitserland. Maar na die deugddoende vakantie stelden we de toekomst van onze eigen auto opnieuw in vraag.


Omdat we geen impulsieve beslissing wilden nemen over het al dan niet delen of wegdoen van onze auto, brachten we een jaar lang ons autogebruik in kaart. Zo bleek dat we onze auto hoofdzakelijk gebruikten om grote boodschappen te doen en om verre reizen te maken. Verder stond onze wagen dus vooral stil!


Dat de kosten die het bezit van een auto met zich meebracht steeds hoger opliepen (tot 2000 euro per jaar), deden ons steeds meer nadenken om over een andere aanpak. Met wie konden we deze auto nog delen? Of zouden we hem toch verkopen en proberen de auto van buren te gebruiken? Maar wat dan met onze drang om tijdens de vakanties lang op reis te gaan? Wie wil z'n auto nu wekenlang uitlenen aan de buren?


Stap 4: Bewust kiezen voor duurzame mobiliteit

Om te bekijken hoe realistisch het zou zijn om onze auto te delen of om een deelauto te gebruiken, informeerden we ons bij Autodelen. Op hun website vonden we een tool om je autodeelvoordeel te bereken. We schrokken nogal van de prijzen voor een ritje naar pakweg de supermarkt. Dit leek ons best wel duur, omdat we hierbij even vergaten welke kosten er allemaal zouden wegvallen.


We bleven echt worstelen met het vraagstuk over het bezit en gebruik van onze wagen. Dat er dus een infoavond over autodelen georganiseerd werd in ons eigen paviljoen vonden we dus fantastisch. Twee enthousiaste vrijwilligers van Autodelen lichtten alle mogelijke deelsystemen toe: van Cambio tot Dégage. Het werd ons duidelijk hoe de prijzen voor autodelen precies werden gevormd en hoe je van bepaalde wagens gebruik kan maken.


Dégage leek ons het meest interessante deelsysteem. Dit netwerk linkt particulieren met en zonder eigen wagen aan elkaar met als basisidee dat je kosten kan delen door een auto maximaal te gebruiken. Zo staan auto's niet de hele tijd stil en worden ze gebruikt waarvoor ze gemaakt werden: rijden!


In dit systeem betaal je per kilometer en niet per tijd. Dit is voor ons zeker interessant om bijvoorbeeld een korte rit naar de winkel te doen of om een lange tijd op reis te gaan.


Helaas bleek onze auto te oud om nog te kunnen toetreden tot het systeem. De keuze was dus snel gemaakt. We verkopen onze auto en worden lid van Dégage, maar dan zonder eigen auto.


Ondertussen is onze wagen al 2 weken verkocht en hebben we hem eigenlijk nog niet echt gemist. Tijdens de herfstvakantie zijn we nog op reis geweest en maakten we gebruik van het openbaar vervoer. En de volgende grote boodschappen zullen we dus waarschijnlijk met een elektrische auto van Dégage doen.


Deze blogpost is geen pleidooi tegen auto, maar eerder een bewustwording van het feit dat auto's die stilstaan een verspilling zijn van grondstoffen en ruimte.


Twijfel je ook om je auto weg te doen of om hem te delen, surf dan zeker eens naar www.autodelen.net.




588 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven