top of page
  • Foto van schrijverRuben

Zoveel te beleven in Limburg

Toen het vorige zomer al staycation was wat de klok sloeg, bleven wij vooral in eigen land om ons nieuwe huis af te werken en in te richten. Deze zomer kozen we er bewust voor om ook nog eens in eigen land op reis te gaan. Daarom trokken we gepakt met onze tent, een karrenvracht kampeerspullen en onze fietsen richting Limburg.

Fietsparadijs Limburg

Omdat het wel lijkt alsof de Limburgers fietspaden in Vlaanderen hebben geïntroduceerd, zou het toch schandalig zijn om niet van deze prachtige infrastructuur te profiteren. Met twee elektrische fietsen (met kinderzitje) als extra bagage waren we alvast prima uitgerust om dit fietsparadijs te verkennen. Ook voor de meisjes hadden we trouwens hun fietsjes mee. Zo konden ook zij wat rondcrossen rond onze tent.

Onze camping bevond zich midden in het Nationaal Park Hoge Kempen. In het spoor van de natuur konden we er genieten van 242 km fietsplezier, verbonden via 61 knooppunten.

De bewegwijzerde routes stonden niet altijd garant voor de kortste weg, maar zeker wel voor het mooiste parcours. Zo fietsten we langs oude spoorwegen, rustige jaagpaden en schaduwrijke bossen. Af en toe een helling hoort er wel bij, maar je krijgt wel een mooi uitzicht als beloning. Fietsen door de Heide en Fietsen door het Water kunnen we alvast van onze bucketlist schrappen.

Honger of dorst lijden als fietser in Limburg is simpelweg onmogelijk. Onderweg word je overstelpt door fietscafés, hoeve-ijsjes en zomerse pop-up bars. Op sommige plaatsen kan je ook gratis je drinkfles aanvullen met kraantjeswater, je fietsbatterij opladen en je banden oppompen. Een overzicht van alle fietscafés vind je op de website van Visit Limburg.

Blijven ravotten in dit speelparadijs

Onze kinderen hebben - zoals de meesten waarschijnlijk - geen zittend gat. Dus trakteerden we hen tijdens ons verblijf in Limburg graag op de leuke speelplekken in de omgeving. Van alle kanten werden we overladen met tips voor kinderen. Het staat buiten kijf dat we terugkeren om verder te ravotten.

Tijdens ons verblijf van één week probeerden we deze tips uit.

Joekelbos - Oudsbergen

Niet enkel aan de zee kunnen kinderen met de voeten in het zand joelen van speelplezier. Ook op de hoogste duin van het land in het natuurgebied Duinengordel leefden onze meisjes zich uit op de waterspeelplaats van het Joekelbos.

In Oudsbergen staat het Joekelbos garant voor 12 hectare ongeremd speelplezier in de natuur. Kinderen mogen er van de paden afwijken om het bos in al haar facetten te beleven.

Via een parcours van 2 km kom je langs avontuurlijke speelinstallaties, schuilhutten en uit hout gesneden dieren. De waterspeelplaats op de duin vormt het letterlijke en figuurlijke hoogtepunt van de tocht.

Blotevoetenpad Lieteberg - Zutendaal

Wie bij het horen van een blotevoetenpad enkel denkt aan houtsnippers en kiezeltjes, moet dringend eens naar Zutendaal. Je wordt er langs een parcours van bijna 3 km uitgedaagd om de natuur met al je zintuigen te ervaren. Door de wandeling op blote voeten te maken, maak je verbinding met de omgeving terwijl je de ondergrond tussen je tenen voelt kriebelen.

We klauterden door hangbruggen, waadden door kniediepe (modder)plassen en hinkten over verschillende soorten keien. Ook een doolhof en een uitkijktoren maakten deel uit van het parcours. Dat er in het parcours zoveel avontuurlijke elementen zaten, maakten het voor onze dochters nooit saai. In tegenstelling tot bij andere wandelingen moesten we Flore nooit aanmoedigen om door te stappen.

Buren beschreven het blotevoetenpad als een wellness voor de voeten. Dit kunnen wij ondertussen volmondig beamen. Wat een zalige ervaring!

Speelput Terhills - Maasmechelen

Wat de mijnbouw betekend heeft voor het landschap ontdek je overduidelijk in Eisden (Maasmechelen). Niet het bekende outletshoppingdorp, maar wel de indrukwekkende schachtbokken en de mijnterrils trokken ons aan om Terhills even van dichtbij te bekijken.

Als bij wonder ontdekten we dat er zich aan deze hoofdtoegangspoort van het nationaal park ook een avontuurlijk speelplein bevindt. Dat er in bezoekerscentrum bovendien ook biologische sapjes en streekbieren zoals Kompel verkrijgbaar waren, maakten van Terhills een ideale stopplaats tijdens onze fietstocht.

Naast enkele uren speel- en terrasplezier kan je in Terhills ook terecht om één van de oude schachtbokken te klimmen of prachtige wandelingen te maken op en rond de oude mijnterrils.

Echt indrukwekkend om te zien hoe de natuur van deze oude industriesite opnieuw een fantastische plek heeft gemaakt. Voor de liefhebbers is ondertussen ook een cablepark, een aquapark en een Center Parcs.

Multimovepad - Houthalen-Helchteren

Hoe graag we ook met onze dochters op excursie gaan, toch blijken wandelingen vaak een struikelblok. Meermaals mochten we al aanhoren dat Lise haar beentjes kapot zijn en dat ze dus niet kan wandelen. Ons arsenaal aan aanmoedigingen durft ook wel eens uitgeput geraken.

Gelukkig bestaan er ook wandelingen waarbij wij zelf ook kunnen genieten. Wanneer wegwijzers ons van de ene attractie naar de andere leiden, verloopt de wandeling (bijna) als vanzelf. De nieuwe Mulimovepaden van Natuur en Bos vormen dus voor ons de gedroomde wandeling. Met de mascotte Moovie als gids volgden wij in domein Kelchterhoef een parcours van 2,5 km door het bos. Al van bij de start werden we gestimuleerd om te bewegen. Na een hangnet kwamen we ook klim- en stappalen, een evenwichtsbalk en een dierentwister tegen.

Een gratis sportles in het midden van de natuur, wat wil een mens nog meer.

Ook voor een les biologie of geschiedenis kan je in dit domein terecht. Want naast de Multimoveroute zijn er ook nog andere informatieve routes, die het pad vaak kruisen. We staken dus heel wat op van ons bezoek hier.

Het vlonderpad over het voormalige moeras voelde aan als een rode loper voor wandelaars. Zalig om de meisjes zo te zien genieten van de natuur. Al moesten we Lise soms wat motiveren om naar het volgende pijltje door te lopen.

Je maakt wat mee in Bokrijk.

We durven het hier bijna niet schrijven, maar wij waren dus nog nooit in Bokrijk geweest. Het ligt voor ons natuurlijk ook niet bij deur. Maar nu we in Limburg waren, konden we dat excuus alvast niet inroepen.

Dus reserveerden we ons ticketje voor een dagje erfgoed in open lucht. Dat we eigenlijk een volledig weekend zouden nodig hebben om alle troeven van Bokrijk te kunnen ontdekken, hadden we vooraf nooit gedacht.

Bokrijk als tijdscapsule

Bij het betreden van het enorme domein word je teruggekatapulteerd in de tijd. Woningen werden overal in het land gered voor het nageslacht en opnieuw opgebouwd in dit openluchtmuseum. In verschillende regio's (Kempen, Haspengouw, ...) ervaar je hoe de mensen er vroeger leefden.

Waar de acteurs uit 1919 je in hun sappige dialect verwelkomen, voel je je helemaal deelnemer aan de geschiedenis. Met plezier leidde boerin Bertha ons rond op haar hoeve. Als vrouw van de eerste schepen van het dorp was ze immers welgestelder dan haar buren, waar ze met plezier wat roddels over deelde. Bij meester Jozef leerden we wat tucht en gehoorzaamheid betekenden in de klas van 1919.

Naast het patrimonium maak je ook kennis met ambachten uit het verleden en het heden. Zowel jong als oud kunnen deelnemen aan verschillende creatieve workshops (5 euro). Zelf brood bakken, potten bakken of een tas pimpen ... het behoort allemaal tot de mogelijkheden.

In en rond de speelschuur maakten we kennis met volksspelen uit lang vervlogen tijden. Ook de grootouders - die ons voor de gelegenheid vervoegden - waagden zich met plezier aan het steltenlopen en hoepellopen. Door coronamaatregelen mogen de ouders momenteel niet mee binnen in de speelschuur. Hierdoor was het bezoek van onze meisjes slechts van korte duur.

In een poging om het leven in de stad doorheen de tijd te etaleren, werd enkele jaren geleden ook een expositie opgezet over de sixties. In een zweem van nostalgie lieten we ons onderdompelen in het huis, het kapsalon en de winkels van toen. Ongelooflijk hoeveel er op relatief korte termijn veranderd is.

We vonden het openluchtmuseum heel leuk om te doen. We komen met plezier nog eens terug wanneer onze kinderen wat ouder zijn. Dan kunnen ze zelf ook al meer lezen en actiever deelnemen.

• Betalende activiteit - vooraf reserveren - gratis met lerarenkaart

• Meer info: www.bokrijk.be/nl

Openluchtspeeltuin Bokrijk

Na een bezoek aan het openluchtmuseum Bokrijk hadden we de meisjes beloofd om nog even halt te houden op het speelplein voor we terug naar de camping zouden gaan. Wat we niet hadden verwacht, was dat het speelplein al een dagactiviteit op zich vormde. Het gigantische speelplein was zo groot dat je er gemakkelijke meerdere uren kan ravotten.

Fietsen door het water

Hoewel we na ons bezoek aan het openluchtmuseum eigenlijk pompaf waren, wilden we toch nog heel graag even fietsen door het water. Hiervoor hadden we speciaal de fietsen meegebracht.

Ook al is het doorkruisen van het water maar een kort stukje, toch is dit een hele bijzondere ervaring. Echt een aanrader om te doen wanneer je in de buurt bent.

Even alles loslaten en genieten van het landschap en het oog in oog staan met eenden en zwanen was voor ons een prachtige afsluiter van een bijzondere vakantie in Limburg.

Voor een volgende keer

We vermoeden dat de hashtag van de Visit Limburg niet toevallig gekozen is. Want als we alle onderstaande tips nog moeten uitproberen, dan wordt het voor ons zeker #AltijdLimburg.

• Avonturenberg be-MINE - Beringen

• Bosbeekvallei (knuppelpad) - Oudsbergen

• Natuurbad De Wouterbron - Maaseik

• Kikmolen (camping met zwemvijver) - Maasmechelen

• Kabouterwandeling (ponyrit in nationaal park) - Zutendaal

• Speeltuin Breugelhoeve - Peer

• Sahara (miniatuurwoestijn + uitkijktoren) - Lommel

• Bosland (grootste avonturenbos van Vlaanderen) - Lommel / Hechtel-Eksel / Peer

• Fietsen door de Bomen - Lommel

• Klankenbos - Pelt

• Fietsen door de mais - Beringen

• C-mine expeditie - Genk

• Speelbos Kelchterhoef - Houthalen-Helchteren

• Duizendjarige eik - Lummen

Heb je zelf één van deze aanraders uitgetest? Of ken je er nog meer? Laat het ons dan zeker weten, onder deze post als reactie. We kijken ernaar uit om ze uit te testen.